Joga w Hashimoto. Naucz się relaksu, trenując!

Obniżony nastrój, permanentne poczucie zmęczenia i senność, dolegliwości somatyczne, a nieraz także bóle stawów, mięśni i kości – te i inne objawy towarzyszą wielu osobom chorym na Hashimoto. Być może znasz je z autopsji lub obserwujesz, jak zmaga się z nimi jakaś z bliskich Ci osób. Elementem, który może znacząco złagodzić te objawy, jest odpowiednio dobrana aktywność fizyczna. Najlepiej taka, która pozwoli Ci jednocześnie dobrze się zrelaksować – jak joga.

Z tego artykułu dowiesz się czym jest joga, kto może ją ćwiczyć, jak pomaga w leczeniu choroby Hashimoto oraz dowiesz się, że jogę można ćwiczyć na wiele różnych sposobów. 

 

Na zajęciach z jogi znajdzie się miejsce dla każdego, niezależnie od płci, wieku i stopnia zaawansowania praktyki 🙂

Dlaczego akurat joga?

W terapii Hashimoto duży nacisk kładzie się na dwa czynniki, przeciwstawne czynniki: stres, który negatywnie odbija się na pracy tarczycy i relaksację. Praktyka jogi to nie tylko ćwiczenia fizyczne, ale także nauka prawidłowego oddechu i… odpoczynku :). 

Okazuje się, że odpowiedź na pytanie “czym jest joga” wcale nie należy do najprostszych. W końcu jest to starożytny systemem filozofii wywodzący się z Indii, który wykorzystując ćwiczenia fizyczne, przestrzeganie pewnych zasad etycznych, medytację oraz kilka innych elementów, od tysięcy lat pomagał ludziom w odnajdywaniu równowagi (1). Nie ma jednej “jogi”, ale wiele jej ścieżek. W większości szkół jogi na zachodzie i w Polsce nacisk kładzie się na fizyczny aspekt jogi, (czyli ćwiczenia asan – pozycji) oraz kontrolę nad oddechem. Ze spokojem możesz więc potraktować zajęcia jogi jako alternatywę dla innych aktywności fizycznych. 

Większość zajęć rozpoczyna i kończy się kilkoma minutami poświęconymi wyłącznie pracą z oddechem.

Zalety płynące z praktyki jogi 

To tylko kilka przykładów korzyści, jakie może dać Ci praktyka jogi (2), (3) :).

  • Nauczysz się poprawnie oddychać: oddech to element, na który zazwyczaj nie zwracamy uwagi. On po prostu jest i koniec. Spróbuj jednak przez chwilę skupić się tylko na nim i… tu zaczynają się schody. Czy Twój wdech i wydech mają równą długość? Czy Twój oddech jest płytki, czy raczej głęboki? Czy umiesz go kontrolować? Często to dopiero praktyka jogi otwiera nasze oczy na ten niezwykle ważny element. To właśnie dzięki niej zaczynamy świadomie oddychać i tym oddechem wpływać na swoje ciało i samopoczucie.
  • Wyjdziesz ze swojej strefy komfortu i przekonasz się, jak wiele możesz! Podczas praktyki jogi często zaczynamy robić rzeczy, które pozornie wydają się nam niemożliwe i wychodzimy ze swojej strefy komfortu. Nie bój się jednak, że ktoś będzie Cię do czegoś zmuszał lub oceniał. Na zajęciach jogi każdy robi tyle, ile danego dnia chce/może i nikt się z nikim nie porównuje. 
  • Zyskasz siłę, wytrzymałość i spokój: ćwiczenie asan – jogowych pozycji, wzmacnia nie tylko ciało, ale także charakter. Niektóre asany przychodzą nam naturalnie, inne są dla nas prawdziwym wyzwaniem. W przypadku jednych zauważamy szybki progres, ale czasem zmiana następuje bardzo powoli. Poprzez regularną praktykę nabierzesz siły, staniesz się bardziej wytrzymały oraz przekonasz się, że czasem najlepszym rozwiązaniem jest… zachowanie spokoju :).
  • Pozbędziesz się fizycznych napięć, bólu i dolegliwości: odpowiednia praktyka jogi pomaga pozbyć się różnych, czysto fizycznych dolegliwości. A jeśli zaczniesz ćwiczyć odpowiednio wcześnie, to być może niektóre popularne dolegliwości nigdy Cię nie dotkną!
  • Pozytywnie wpłyniesz na pracę swojej tarczycy: w jodze istnieje dużo pozycji, które poprzez mechaniczny nacisk mogą stymulować tarczycę i inne elementy układu hormonalnego, oraz narządy wewnętrzne naszego ciała do lepszej pracy. Dla osób z chorobą Hashimoto szczególnie polecane są asany odwrócone (np. świeca, pług), otwierające klatkę piersiową (pozycja ryby), mostki i ich wariacje oraz skręty (4).
  • Rozluźnisz ciało i uodpornisz się na stres: chorobie Hashimoto często towarzyszą napięcia mięśni i różnego rodzaju bóle. Rozciąganie ciała podczas praktyki jogi to doskonały środek na te dolegliwości.
  • Będziesz mieć lepszy humor: joga, tak samo jak inne aktywności fizyczne wspomaga produkcję endorfin, dodaje energii i poprawia humor. 

Teraz czas przekonać się, czy joga to coś dla Ciebie!

 

Jogę zabrać można ze sobą wszędzie. Wiosną i latem warto ćwiczyć na dworze!

Kto może ćwiczyć jogę?

Jogę może ćwiczyć każdy, ale nie każdy styl jogi będzie odpowiedni dla każdego :).

Co to znaczy? Że istnieje dużo różnych stylów jogi, które mocno się od siebie różnią. Są style bardziej dynamiczne (np. vinyasa i ashtanga joga) i bardziej statyczne (np. joga klasyczna, joga metodą Iyengara, yin joga), jogę można ćwiczyć w saunie (hot joga, joga Bikram), w parach (acro joga), a nawet w hamakach (air joga, aerial joga)

Są zajęcia złożone z płynnych sekwencji, gdzie oprócz rozciągania można się także nieźle zmęczyć, a są i takie, gdzie każde ćwiczenie wykonuje się bardzo powoli, używając do tego różnych pomocy i przykładając wielką wagę do detali. Większość szkół oferuje zajęcia na różnych poziomach zaawansowania i w różnych stylach, dlatego zanim pójdziesz na jakieś zajęcia, przeczytaj ich opis :).

Na zajęciach jogi znajdzie się miejsce dla każdego, niezależnie od wieku, czy kondycji fizycznej, jednakże niektóre dolegliwości, schorzenia czy stany wymagać mogą modyfikacji (lub indywidualnego doboru) pewnych pozycji, czyli asan. Ważne jest to, żeby zgłosić ewentualne dolegliwości nauczycielowi jeszcze przed rozpoczęciem zajęć. 

To, jaki rodzaj jogi wybierzesz, zależeć powinno od upodobań, ale także od dotychczasowej kondycji Twojego organizmu. Dynamiczne i intensywne style jogi (jak np. vinyasa) nie są zalecane osobom ze świeżo wykrytą lub niewyrównaną niedoczynnością tarczycy lub takim, które zmagają się z tworzącymi chorobie bólami mięśni i stawów. Osoby z dobrze kontrolowaną chorobą mają większą dowolność w wyborze aktywności fizycznej i mogą ćwiczyć tak samo, jak osoby zdrowe. 

Generalnie jednak osoby, u których zdiagnozowano chorobę Hashimoto powinny wybierać łagodniejsze, bardziej relaksujące style jogi.

Świeca i inne pozycje odwrócone (takie, gdzie biodra znajdują się wyżej niż głowa) mogą mieć pozytywny wpływ na pracę tarczycy.

Jak zacząć ćwiczyć jogę?

Zobacz jak niewiele trzeba, by zacząć ćwiczyć jogę!

  1. Sprawdź, czy w okolicy Twojego miejsca zamieszkania lub pracy znajduje się jakaś szkoła jogi lub czy organizowane są akurat jakieś warsztaty. W okresie letnim wiele szkół organizuje też darmowe cykle zajęć na świeżym powietrzu, co może być doskonałą okazją by sprawdzić, czy praktyka jogi przypadnie Ci do gustu.
  2. Jeśli w Twoim mieście nie ma żadnej szkoły jogi, pamiętaj by sprawdzić jeszcze grafiki klubów fitness 🙂
  3. Na zajęcia ubierz się w wygodny strój: dres lub legginsy. Butami nie musisz się przejmować, gdyż jogę ćwiczy się na boso, bez skarpetek. Możesz wziąć ze sobą matę do ćwiczeń, ale nie jest to konieczne – zarówno maty, jak i jogowe pomoce to element wyposażenia wszystkich szkół.
  4. Co masz zrobić, jeśli w Twoim mieście nie ma żadnych zajęć jogi? Jogę możesz ćwiczyć w internetowych studiach lub z płytą DVD. Pamiętaj, by wybierać tylko dobrych i dyplomowanych nauczycieli! Jeśli zdecydujesz się na ten rodzaj praktyki i będziesz go kontynuować, warto wybrać się od czasu do czasu na jakiś jogowy wyjazd lub warsztaty.

Hashimoto jest chorobą przewlekłą i jeśli została u Ciebie zdiagnozowana, nie załamuj się tylko podejmij leczenie oraz poszukaj innych sposobów radzenia sobie z chorobą! Pamiętaj, że odpowiednio leczona nie przeszkadza w codziennym życiu.

Literatura

  1. https://www.portalyogi.pl/blog/joga-cwiczyc-w-domu/
  2. http://www.joga-joga.pl/pl115/teksty2216/joga_8211_dlaczego_warto_ja_praktykowac_dorota_ste
  3. http://morgulec.com/dlaczego-warto-cwiczyc-joge/
  4. http://jogabezgranic.pl/…czenia/joga-i-hashimoto
O autorze Natalia Gajewska-Głodek

lic.

Z wykształcenia filolożka i dziennikarka. Zawodowo związana z propagowaniem zdrowego stylu życia, którego zasady wyznaje i stosuje także w życiu prywatnym. Od kilku lat praktyka jogi towarzyszy jej na co dzień.

Przeczytaj także

Joga w Hashimoto. Naucz się relaksu, trenując!